Jak się promować, aby budować pozytywny wizerunek w branży transportowej?

Public relations

Skuteczna promocja przedsiębiorstwa to temat rzeka – zawsze aktualny, zawsze pełen zagadnień, niejasności i pytań. Marketing jest branżą dynamiczną, zmienną – musi się dostosowywać do rynku i wymagań konsumentów, czyli ciągle się doskonalić i być o krok do przodu względem oczekiwań klientów. Trend – to jedno z najbardziej istotnych haseł dzisiejszego marketingu. Jakie zatem trendy będą skuteczne w marketingu branży TSL?

Inne informacje

Marketing jako twór mocno ekspresywny wymaga nie tylko pójścia z duchem czasu, ale również ciągłego wyprzedzania – oczekiwań, konkurencji, innowacyjnych wdrożeń. Tradycyjne metody PR-u i marketingu są nadal istotne, ale trendy i popularne obecnie łamanie schematów przynoszą lepsze wyniki. Wyróżnij się, albo zgiń.

Marketing kiedyś i dziś

Liniowa strategia rozwoju firmy – osobne działania, osobne cele, osobne priorytety – nie przynoszą spodziewanych efektów. Skupianie się stricte na sprzedaży prowadzi do zmian wewnątrz firmy, wpływających negatywnie na rozwój przedsiębiorstwa. Dziś marketing skupia się na Kliencie jako takim i wszystko, co firma robi, robi w ramach jednej spójnej strategii komunikacji z klientem. Sprzedaż, marketing, PR, obsługa klienta w każdej postaci – ze wszystkim tym skupiamy się na satysfakcji Klienta.


Czy obsługa klienta to marketing?
Wszystko, co dotyczy klienta, firmy, jej usług, postrzegania czy funkcjonowania, to marketing.
Mylne jest postrzeganie marketingu jako czegoś, co zamyka się w prowadzeniu fanpage na Facebooku czy kupowania reklam.

Obojętność pracowników i ich brak zaangażowania jest jednym z najlepszych sposobów na utratę klienta. I to nie tylko jednego. Klient, który odchodzi bezpowrotnie, nigdy nie poleci firmy, z której jest niezadowolony.


 

Trendy marketingu w 2016 r.

Zorientowanie na klienta, ściśle powiązane działania promocyjne i sprzedażowe to kierunek, którym podąża współczesny marketing. 

“Content marketing” równa się “marketing”

Content marketing nie jest hasłem nowym. Taktyka tworzenie treści w celu zwiększenia sprzedaży i polepszenia wizerunku istnieje na rynku już od dawna (w Polsce stosuje się ją od kilku lat). Ale dopiero teraz nabiera rozpędu – coraz więcej firm w Polsce zauważa jej potencjał. Niestety – powtórzę to znowu – nadal niewiele firm to wykorzystuje, a jeszcze mniej robi to dobrze.

Klienci nie przywiązują uwagi do Ciebie, twoich produktów czy usług. Dbają o własne potrzeby. Content marketing polega na tworzeniu tak interesujących informacji, aby klienci, interesując się nią, zwrócili także uwagę na Ciebie i Twoje produkty.

searchmarketingweek.com

content marketing na swiecie w swietle statystyk

Content marketing jest m.in. dlatego nazywny Kingiem, czyli Królem w marketingu, ponieważ odpowiednie działania w jego ramach przynoszą bardzo dobre efekty na wielu płaszczyznach.

Krótko, na jakich dokładnie:

  • Pozycjonowanie (SEO)
  • Wpływ na decyzje zakupowe
  • Świadomość marki
  • Wizerunek
  • Dotarcie do grupy docelowej

Więcej o content marketingu można przeczytać tutaj: 7 kroków, jak zacząć content marketing w branży TSL.

Idąc dalej tym tropem, content marketing pozwala generować leady sprzedażowe. Wyobraźcie sobie, że posiadacie taką informację o potencjalnym kliencie: jakie ma ładunki do przewiezienia, w jakim kierunku, jak często, skąd pochodzi i co najważniejsze – dane kontaktowe decydenta. To jest właśnie lead sprzedażowy. Takie informacje pozwala gromadzić content marketing po zautomatyzowaniu działań marketingowych.

Więcej o leadach sprzedażowych można przeczytać tutaj: Jak ulepszyć sprzedaż usług transportowych?

Marketing automation

Automatyzacja marketingu polega na identyfikacji i monitoringu odwiedzających naszą stronę, czyli potencjalnych klientów.

marketing automation

W ramach content marketingu firma tworzy treści, dopasowane do działalności przedsiębiorstwa. Content dystrybuuje się odpowiednimi kanałami, np. za pomocą e-mailingów, social media, na stronach zewnętrznych firmy czy też kanałami mobilnymi.

Dzięki integracji strony www z odpowiednimi narzędziami jesteśmy w stanie poznać zachowanie użytkownika na naszej stronie: treści, jakie odwiedza, częstotliwość ich odsłon, reakcję, zainteresowanie poszczególnym contentem itd.

Wiedza ta pozwala na personalizację naszej oferty handlowej. Do firmy, która przeglądała informacje o naszym taborze i interesowała się chłodniami, a potem przeglądała informacje o eksporcie mięsa do Holandii, nie wyślemy propozycji transportu jabłek na Białoruś.

Dystrybucja contentu nie jest wbrew pozorom łatwa. Po automatyzacji budujemy bazy, segmentujemy klientów, dopasowujemy konkretne oferty. Stąd właśnie potrzeba dobrze przemyślanej taktyki tworzenia i dystrybucji treści. 

Mobile marketing

Skuteczność kanałów mobilnych zawdzięczamy popularności urządzeń mobilnych. Według raportu Polska.Jest.Mobi smartfonizacja Polaków osiągnęła poziom 60%. Trudno sobie wyobrazić, żeby branża transportowa, logistyczna czy przemysłowa funkcjonowała bez telefonów komórkowych. Dziś coraz częściej segment mobile jest wykorzystywany nie tylko do celów reklamowych, ale również contentowych. W Polsce te szlaki jeszcze nie są przetarte, choć sektor TSL już zwrócił na nie uwagę.

mobile i video marketing trendy 2016

Nowe kanały społecznościowe

Jakkolwiek smartfony to stosunkowo nowy trend, nie można tego powiedzieć o mediach społecznościowych.

Popularność Facebooka wśród młodzieży zmalała. Dziś portal ten jest platformą biznesowo-reklamową, z której korzysta większość firm. Niemniej jednak znaczenia zaczęły nabierać inne portale. Każdy z nich ma ogromną wartość dla strategii marketingowej. Google+ dobrze pozycjonuje, LinkedIn czy Goldenline wpływa na wizerunek i employer branding, za pomocą Twittera i LinkedIna budujemy wizerunek ekspertów itd. I – oczywiście – używamy social media do dystrybucji treści. Tutaj też pomóc nam może Slideshare czy Instagram.

Wyszukiwarka Google sprzyja tym firmom, które uaktualniają treści na swojej stronie, nie kopiują i nie powielają utartych formułek typu “Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów”. Świetnie pozycjonuje te strony, które tworzą unikalny content, prowadzą firmowe blogi, budują społeczność w nowych mediach. Im większy ruch związany z naszymi treściami i linkami do strony firmowej w mediach społecznościowych, tym lepiej dla nas.

Czy media społecznościowe sprzedają?

Jako przykład odpwiednich działań społecznościowych podam taktykę Maersk Line. Firma zaczęła tworzyć unikalny content – historie, zdjęcia, filmy z trasy. Publikowano wszystko – nawet przykre widoki, jak na przykład zdjęcie przypadkowo zabitego walenia. Uczciwość i otwartość firmy wpłynęła jej wiarygodność w taki sposób, że spółka potrafiła generować leady sprzedażowe tylko za pomocą mediów społecznościowych, co wcale nie jest łatwe.

maersk line

W Polsce dobrze sprawdzają się blogi kierowców (zapraszam na Facebooka). Ci ludzie są liderami opinii, to ich zdanie się liczy. Blogerzy i znani działacze społecznościowi to kopalnia złota, jeśli chodzi o promocję firmy. Pragnę zauważyć, że w szczególności w branży TSL, gdzie z zaufaniem różnie bywa.

E-mail marketing

Wpomniałem już o tym, że mailingi odrywają bardzo ważną rolę w content marketingu i jego automatyzacji. Są one jedną z najbardziej skutecznych form sprzedażowych, wbrew mniemaiom, że spam nie oddziaływuje już na odbiorców. Owszem, ale ten agresywnie reklamowy. Potrzebna jest tutaj pozytywna wartość dla odbiorcy. Nie „kup, weź, zapłać”, tylko „poznaj, skorzystaj, może się przyda”. Content marketing się kłania.

Najlepszy marketing to ten, który nie wygląda jak marketing

John Miller

Trendy marketingowe 2016 – podsumowanie


Branża transportowa, jak każdy sektor biznesowy, pod pewnymi względami rządzi się własnymi zasadami, pod innymi natomiast -podlega wspólnym trendom rynkowym. Jak się promować w transporcie, jak budować pozytywny wizerunek, jaką formę reklamy wybrać? Oto kilka skutecznych działań, uwzględniających specyfikę sektora TSL, na które warto zwrócić uwagę.

  • Content marketing
  • Automatyzacja marketingu i sprzedaży
  • Personalizacja przekazu
  • Zróżnicowawa audiowizualnie forma przekazu
  • Nowe media społecznościowe 
  • Mobile i video marketing
  • E-mail marketing
  • Reklama PPC
  • Virale
  • SEO
  • Wizerunek i CSR

Ponadto: wyróżnij się, albo zgiń.

Artur

Dodaj komentarz