Reklama w transporcie – gdzie się reklamować? (II) Portale branżowe (aktualizacja 2018)

Public relations

Firmy z branż niszowych często stają przed dylematem: inwestować w reklamę czy nie? Jeśli tak, to w jaką? Zatrudnić marketingowca czy działać samemu? Kiedy się okaże, że inwestycja przynosi efekty, przychodzi moment podniecenia i chęć kolejnych inwestycji w reklamowanie swojej firmy. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie formy reklam przynoszą efekty.

Prasa drukowana a media internetowe

O transportowej prasie drukowanej pisałem już w niniejszym zestawieniu: Reklama w transporcie (I) Prasa drukowana. Wnioski końcowe brzmiały: w mediach drukowanych umieszczać reklamę warto, choć zdarzają się pewne wyjątki.

W przypadku prasy drukowanej pojawiło się pytanie: warto czy nie? W kwestii mediów online nie istnieje wątpliwość “czy warto”. Mamy inny dylemat: w jakich?

Portale mają liczną przewagę nad prasą. Media online przede wszystkim:

  • Są tańsze
  • Mają szerszy zasięg
  • Są widoczne dłużej
  • Niektóre formy reklamy pełnią kilka funkcji jednocześnie, np. pozycjonują
  • Mogą być wykorzystane na kilku nośnikach

Przyjrzyjmy się, jakie formy reklamy oferują internetowe media transportowe.

Media branży transportowej – portale internetowe

To są naprawdę bardzo liczne media. W Polsce istnieje kilkadziesiąt portali informacyjnych, działających w sektorze TSL: transporcie, spedycji, logistyce, magazynowaniu, przesyłkach, ciężarówkach, usługach. Poniżej ogólne zestawienie.

Tytuł Tematyka (głównie)
40ton.net transport, ciężarówki
4trucks.pl TSL
busiarze.com.pl transport >3,5 t
cargonews TSL
dobralogistyka.pl logistyka
e-logistyka.pl logistyka, zakupy
etransport.pl transport, kierowcy
eutransport.pl transport, spedycja
e-petrol.pl rynek paliw
espedytor.pl spedycja, transport
elogistyk.pl logistyka, ogłoszenia
forumtransportu.pl transport, kierowcy
krajowytransport.pl transport >3,5 t
log4.pl logistyka
log24.pl logistyka, biznes
logistica.pl IT, logistyka
logistyka.net.pl TSL, logistyka
logistykawpolsce.pl logistyka
logistykafirm.com TSL, IT, ogłoszenia
logistyka.wnp.pl logistyka, biznes
logsped.pl TSL
naosi.pl kierowcy, ciężarówki
magazyny-logistyczne.pl logistyka
portallogistyczny.com logistyka
logistyczny.com TSL
portalprzewoznikow.pl TSL
pracujwlogistyce.pl TSL, praca, ogłoszenia
spedmarket.pl TSL, ogłoszenia
spedycje.pl TSL, biznes
spedycja.co TSL
transport-polska.pl TSL, ruch, katalog
transportuj.com.pl giełda, ogłoszenia
trailer.pl TSL, pojazdy ciężarowe
truckauto.pl pojazdy ciężarowe
truck-van.pl pojazdy ciężarowe
tsl-biznes.pl TSL, biznes
trans.info TSL, biznes
pgt.pl TSL
wagaciezka.com forum, ogłoszenia

Co oferują dla reklamodawców internetowe media transportowe?

Media internetowe oferują różne możliwości reklamowe. Oprócz standardowych form reklamowych, możemy wybrać inne formy promocji.

1. Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane mają tę korzyść, że wpływają na wizerunek i pozycjonowanie strony. Wystarczy zadbać o odpowiednie linki, kierujące na naszą stronę firmową. Najlepiej, żeby to były podlinkowane słowa w artykule, np. firma transportowa, przewóz, transport etc. Poza tym mają wpływ na świadomość marki (czytelnicy dowiadują się o naszej firmie).

Artykuły można podzielić według dwóch podstawowych kryteriów: promocyjne (reklamowe, sponsorowane) i merytoryczne. Promocyjne nadal są skuteczne, choć w mniejszym stopniu niż kiedyś. Często są oznaczone specjalnym znaczkiem, np. PR. Co to oznacza? Najzwyklejszą reklamę. Firma, która się reklamuje, sama takie artykuły pisze i płaci za ich publikację.

Czy są skuteczne? Tak, o ile:

  • będą zawierać link do naszej strony firmowej,
  • będą odpowiednio napisane,
  • będą posiadać odpowiednią treść.

2. Artykuły merytoryczne

Często są wykorzystywane do celów reklamy natywnej i pozycjonowania (np. z podlinkowaniem). Może to być jakiś poradnik, raport, case study. Są wartościowe, bo zawierają pożyteczne, ciekawe lub zabawne treści. W samym tekście są oczywiście zawarte informacje o naszej firmie. Na przykład:

Jak wynika z badań firmy SuperTrans, wiodącej na rynku polskim firmy transportowej ze Śląska (…), SuperTrans, który jeszcze rok temu zatrudniał 10 pracowników, a dziś liczy sobie zespół 50-cioosobowy, twierdzi, że zatrudnienie w polskiej branży transportowej (…).

3. Mailingi

Większość portali transportowych, np. Etransport, Forum Transportu, Pracuj w Logistyce czy Logistyczny.com oferują również wysyłkę mailingów do swoich baz. W zależności od portalu, są to bazy od kilkuset do kilku tysięcy rekordów (maili). Zazwyczaj można wybrać różne opcje.

4. Newslettery

Newsletter jest zbiorem informacji, a nie jak w przypadku mailingu – konkretną ofertą. W newsletterze można umieścić swój artykuł lub banner reklamowy. Newslettery są targetowane, zatem mają tę zaletę, że dotrą z naszą reklamą do odpowiednich osób.

5. Bannery

Bannery to cała gama brył i możliwości. Możemy sobie wybierać:

  • wielkość (rozmiar) bannera
  • miejsce emisji na stronie (podstrony)
  • czas emisji (popołudnie, rano od 9 do 10)
  • okres emisji (dzień, tydzień, miesiąc)
  • banner rotowany (np. reklama dwóch firm) lub na wyłączność
  • forma bannera: bilboard (na stronie głównej, duży), button (mniejszy, gdzieś w rogu), pop-up (wyskakujące okienko).

6. Wizytówki

Stała ekspozycja naszej firmy, najczęciej w postaci krótkiej informacji o firmie: dane kontaktowe, opis działalności, kreacja graficzna. Znajdują się zazwyczaj w katalogu firm na portalu.

Ile kosztuje reklama w internetowych mediach TSL?

Koszt reklamy jest dość zróżnicowany. Te portale, które są prowadzone przez wydawnictwa pism drukowanych (Log24, Logistyczny.com, TSL biznes) są zazwyczaj droższe.

Oto niewielki zestaw cen reklam na portalach branżowych (bardziej szczegółowo w kolejnym artykule).

Artykuł: od 300 zł za jeden artykuł. Jeśli nie jest reklamowy, media z chęcią publikują za darmo lub w ramach wymiany barterowej.

Mailing: od 400 zł za jedną wysyłkę do całej bazy portalu.

Newsletter: za banner w newletterze możemy zapłacić 250-800 zł za jedną wysyłkę. Publikacja artylułu kosztuje od 200 zł.

Banner: standardowo trzeba się liczyć z kosztem powyżej 1200 zł. za jeden miesiąc na stronie głównej. Z tego powodu, że bannery są różne i znajdują się na różnych stronach, możemy mówić o kosztach od 500 zł. za miesięczną. Jednak poza stroną główną zamawiać bannery raczej nie warto.

Czy warto się reklamować na portalach TSL? Podsumowanie

Krótkie podsumowanie:

Typ reklamy Średni koszt / PLN Czy warto?
Artykuł sponsorowany 300 tak
Artykuł merytoryczny 0-300 tak
Mailing 400 tak
Newsletter – banner od 250 nie
Newsletter – artykuł od 200 tak
Banner od 500 nie

Bannery – dlaczego nie?

Jak już wspominałem wielokrotnie, w dobie nawału reklamy nauczyliśmy się ignorować tę w sieci. Kątem oka widzimy jakieś bannery, mrugające kolorowo okienka, ale nawet jeśli są to nagie kotki, to i tak nie zwracamy na to uwagi. Kliknięcia są nieliczne, przynajmniej w branży TSL. Najwyższe kliknięcia można odnotować na takich portalach, jak Etransport.pl, Busiarze.com.pl czy 40ton.net.

Artykuły – dlaczego tak?

Algorytm Google po zmianach docenia tych, którzy tworzą content. Dobry, unikalny content. Im więcej zaangażowania z naszym contentem (komentarze, dzielenie się, lajki) – tym lepiej. W przypadku pozycjonowania zaangażowanie klientów w nasz content w mediach społecznościowych ma bardzo ważne znaczenie!

Newslettery i mailingi – dlaczego tak?

Newslettery i mailingi trafiają bezpośrednio do naszych obecnych lub potencjalnych klientów. Często to są osoby decyzyjne w firmie.

W mediach warto być

Powiedzenie, że jeśli nie istniejesz w sieci, to nie istniejesz na rynku, wcale nie jest pustym powiedzonkiem. Zawsze, ale to zawsze (!) warto być tam, gdzie jest branża. Na przykład właśnie na portalach branżowych. Są tworzone dla branży, branża je czyta, tam branża dostrzega naszą firmę. Czy docenia – to zależy od naszej pomysłowości, kreatywności i chęci.

Artur

17 comments

  • Pracuje w takiej niszowej branży transportowej i muszę przyznać, że działania on-line procentują zdecydowanie lepiej niż tradycyjne inwestycje „w papier”. Propsy za ogrom pracy włożone w to zestawienia. Pytanie tylko, na ile ono jest wiarygodne i obiektywne. Każdy mam swoje osobiste preferencje, ktoś komuś nacisnął na odcisk. W branży, zarówno dziennikarzy i właściele firmy, nie wszyscy się kochają. Krzyżyki, zielone ptaszki bez krótkiego uzasadnienia mają średnią wartość merytoryczną. Pozdrawiam

    • Łukasz, dzięki za uwagi i uznanie. 🙂
      To są obiektywne spostrzeżenia, brane z perspektywy przydatności dla użytkownika i kilku kryteriów. Myślę, że masz rację – uzasadnienie się przyda. Dodam, że z nikim nie jestem na wojennej ścieżce. Kocham z się całą branżą 🙂

  • Duże firmy mają z zasady duże budżety. Droga ich naśladowania jest oczywiście słuszna, jednak nie dla każdego dostępna. Z zasady najwięksi gracze mają swoje działy PR/SEO, mniejsi opłacają agencje.

  • Co ja mogę powiedzieć: trzeba naśladować duże firmy. Zazwyczaj widać, jak to się sprawddza. Mimo że ich stac to i tak mają najlepszych specjalistów.

    • Tak też można postąpić, ale nie trzeba te firmy naśladować ślepo. Może w kwestiach trendów, ale podejście musi już być osobiste.

  • W kwestiach samych serwisów zgadzam się z Panem, panie Arturze. Jednak zastanawiam się, czy reklama na tych „mało wartościowych” jest rzeczywiście niepotrzebna? A co z linkami zewnętrznymi?

    • Jeśli strona jest nisko wartościowa według opinii Google, to i link będzie mało wartościowy. Jego unikatowość zależy od strony, na której się znajduje.
      Oczywiście nadal można stosować tę taktykę, ale proszę pamiętać, że pozycjonowanie też się zmienia.

  • A masz Arturze jakieś przemyślenia odnośnie upadłych portali z dobrymi wejściami?
    Patrząc pod kątem reklamy, to są całkiem niezłe miejsca dla top bannerów, może też cena być przystępna skoro „wylecieli” z obiegu. Dla przykładu jest transport-polska.info, niby od dawna nie ma aktualki, jednak wyskakuje dość wysoko na pewne rzeczy?
    Czy z powodu nieaktualności newsów reklama statystyczna w takim miejscu jest skazana na porażkę? Czy jedynie chodzi o typ nadawcy i typ odbiorcy?

    • Nie, oczywiście że reklama w takich sytuacjach nie jest skazana na porażkę.
      Domena z .info ma zawsze trochę lepiej, jeśli chodzi o indeksowanie w wyszukiwarce. Zresztą transport-polska.info to baza firm, giełda, posiada miejsce na ogłoszenia o pracę, rankingi hoteli itd. Posiada pewną dozę wejść. Z tym że aż tak dużego ruchu tam nie ma. Na aktualny składają się zapewne stali bywalcy.

      Pytanie, dlaczego obumarłe portale mają być atrakcyjne dla bannerów? Bannery same w sobie już nie są dobrą reklamą.

  • Biorąc pod uwagę ogrom Twojego doświadczenia, to raczej ja z przyjemnością pochłaniam nowe wpisy 😉 .
    Zastanawiam się też nad oceną Eutransport – w zasadzie są w miarę aktywni, mają aktualizowane newsy, jakąś tam indeksację w google. W sumie nie wygląda to chyba aż tak źle?

    • W przypadku Eutransport to raczej nie jest najlepiej. Portal nie jest opustoszały (na giełdzie są nadal aktualne oferty), ale sektor Aktualności (Newsów) pozostawia wiele do życzenia. Ostatni wpis jest sprzed pół roku. Portal informuje, że jest Portalem branży transportowej, a zatem musiałby zadbać o świeże i pożyteczne dla branży informacje.

  • Fajny i merytoryczny artykuł, widać, że autor spędził wiele czasu na sprawdzanie rynku. Podane ceny bannerów/artykułów są dość wysokie – zapewne średnia z głównych graczy zawyżona.
    Można byłoby też sprawdzić nisze, posiadające swoje fajne portale, np transport drewna ma ciekawe fora a transport biomasy dużo info o legislacji. Jakieś portale o ADR tez się trafiają i całkiem nieźle żyją.

    Można by też rozwinąć kwestie pozycjonowania, reklama graficzna nie ma w internecie mocy tak długo, jak nikt jej nie odnajdzie przez wysokie serpy.

    • Grzesiu, bardzo dobry pomysł. Dziękuję za inicjatywę.
      Jeśli znasz więcej takich przykładów, to podrzucaj, z chęcią się z nimi zapoznam. Z przyjemnością też posłucham opinii i porad.
      Ceny są rzeczywiście średnie – nie da się jednoznacznie podać oficjalnego cennika. Wszystko zależy od medium, zdolności negocjacyjnych kupującego i czasami od humoru wydawcy 🙂

  • Świetne zestawienie. Naprawdę wyjątkowe.
    Trochę mi brakuje pewnych portali, ale widzę, że temat i tak jest zgłębiony i przerobiony bardzo dokładnie.

Dodaj komentarz