Czy konferencje dla przewoźników mają w ogóle jakiś pożytek?
Spotkania Transportowe to cykl konferencji dla branży transportowej, które odbywają się od 2013 r. w większych miastach Polski. Na konferencjach są poruszane aktualne problemy w branży TSL. Można zaprezentować także swoją firmę i jej usługi. Czy warto? Co tak naprawdę oferują te spotkania dla słuchaczy i prelegentów?
Targi, konferencje, warsztaty, szkolenia, seminaria i tym podobne imprezy, czyli eventy, mają jeden bardzo wielki plus: bezpośredni kontakt (face to face) z klientem. Wreszcie nie siedzimy po drugiej stronie maila, telefonu, skype. My, jako firma, spotkaliśmy się wreszcie ze swoim klientem twarzą w twarz.
Spotkania Transportowe dla słuchaczy
Oczywiście, każda impreza to nieco inna bajka. Na targach spotykamy się z klientami, rozmawiamy, otrzymujemy cenny feedback i zdobywamy kontakty potencjalnych klientów.
Na konferencje w stylu Spotkania Transportowe udajemy się po rozwiązania. Tam możemy spotkać ekspertów, którzy poradzą, polecą, opowiedzą. Też uspokoją. W końcu to spotkanie branży, kolegów po fachu. Potrzebujemy nie tylko zasięgnąć zdania, ale też posłuchać, jak z problemem radzą sobie inni, poznać opinie innych przewoźników i spedytorów. Poplotkować. Jak wiadomo, w kupie raźniej. Wtedy, kiedy jesteśmy w gronie, nawet MiLoGi już nie są straszne. W końcu nie jesteśmy z tym problemem sami.
A przy okazji możemy poznać jakąś firmę, która oferuje ciekawe usługi czy rozwiązania dla branży TSL. Może też jakiegoś partnera biznesowego? Zawsze to jakaś okazja na kontrakcik.
Event marketing to nie tylko organizacja imprez, ale również promocja firm, marek, idei. (…) To cały złożony mechanizm zarządzania procesami rynkowymi poprzez wydarzenia – proces w którym następuje realizacja celów firmy. Ilość możliwych form realizacji event marketingu jest właściwie nieograniczona i zależy od kreatywności osób odpowiedzialnych za tę działkę w firmie.*
*Freshmail
Źródło ilustracji: spotkania.tsl-biznes.pl
Prelegenci na Spotkaniach Transportowych (podobnie, jak na Transport Manager Meeting) to przedstawiciele firm około transportowych: prawniczych, windykacyjnych, ubezpieczeniowych, to zrzeszenia i związki zawodowe. Nie trzeba chyba dodawać, że dla przewoźnika takie spotkanie to dobra okazja skonsultowania jakiegoś zagadnienia.
Spotkania Transportowe dla prelegentów
Świetna okazja do spotkania z naszymi klientami face to face. Kiedy, jak nie podczas rozmowy, najlepiej poznamy oczekiwania i zapotrzebowania naszego klienta? Jego opinii i sugestii odnośnie naszej firmy? Może ma skargi? Zatem wysłuchamy go – i oczywiście udobruchamy – teraz, na żywo, ściskając go za rękę.
Poza tym jest to też dobra okazja do przedstawienia swojej oferty (promocja firmy) i zbudowania wizerunku eksperta w swojej dziedzinie i znawcę branży TSL. W końcu na Spotkaniach Transportowych bierze udział zazwyczaj kilkudziesięciu przewoźników i spedytorów.
Imprezy są nagłaśniane w mediach i promowane w sieci. Im większy event, tym większa jego promocja. Zatem udział w podobnych eventach to reklama naszej firmy, naszych usług i promocja naszej osoby (personal branding).
Spotkania Transportowe – możliwości promocyjne
1. Prelekcja
Kilkunastuminutowe wystąpienie na wybrany przez nas temat. Im bardziej użyteczny i merytoryczny, tym lepiej – zostanie odebrany przez uczestników pozytywnie, a nasza osoba będzie dobrze kojarzona. Widziałem znudzenie na twarzy uczestników podczas nadto reklamowej prezentacji jednej z firm na Spotkaniach Transportowych we Wrocławiu. Przesadnie reklamowe wystąpienia zdecydowanie odradzam.
Przykładowe wystąpienia 2015 r.
- Proces reklamacji i protokół szkody – jak prawidłowo udokumentować swoje racje w przypadku uszkodzenia ładunku,
- Jak spełnić wymagania klientów. IFS Logistics, ISO 22000, GMP. Certyfikacja usług transportowych,
- Płaca minimalna w Niemczech… – problem rozwiązany, czy zamieciony pod dywan? W jakim zakresie niemiecka ustawa o płacy minimalnej (MiLoG) dotyczy polskich przewoźników i spedycji? Czy MiLoG narusza prawo Unii Europejskiej?
- Co należy zrobić w przypadku powstania szkody transportowej w Niemczech?
Źródło ilustracji: spotkania.tsl-biznes.pl
2. Pop-up / plakat / ulotki
Jedno spotkanie trwa od 9.00 do 17.00. W ciągu tych ośmiu godzin w salach mogą wisieć nasze plakaty promocyjne, stać pop-upy (miejsca na scenach są zarezerwowane dla firm-prelegentów), stojaki z ulotkami itd. Niezły sposób zaprezentować swoją firmę, choć bez żywego przedstawiciela ulotki wiele nie zdziałają.
Źródło ilustracji: spotkania.tsl-biznes.pl
3. Stoisko
Prelegenci mają możliwość zrobienia stoiska na Spotkaniach, gdzie możemy, jak na targach, przyjmować klientów. Korzyści z tym związane są już dobrze znane. Tylko serdeczna rozmowa z klientem pozwoli nam tak naprawdę poznać siebie, swoją firmę i swojego klienta. I oczywiście sprzedać swoje usługi.
Źródło ilustracji: spotkania.tsl-biznes.pl
4. Reklama firmy w mediach
Większość prelegentów informuje swoich klientów o Spotkaniach w sieci: na stronie www i w mediach społecznościowych. Jest okazja pojawić się z nazwą naszej firmy na stronach naprawdę ważnych firm. Organizatorzy ponadto publikują na swojej stronie www galerie zdjęć ze Spotkań, co dodatkowo służy dla nas, jeśli mamy gdzieś tam na sali swój plakat lub stoisko. Jako partnerzy mamy swój banner na stronie organizatorów, no i logo w reklamie konferencji w piśmie TSL biznes.
Źródło ilustracji: TSL biznes, 3/2015, s. 2
Koszt partnerstwa na Spotkaniach Transportowych
Jak na większość pytań w marketingu, także i na to można odpowiedzieć – to zależy. Od umiejętności negocjacyjnych mianowicie i pozycji na rynku naszej firmy. Niemniej jednak partnerstwo, a zatem prelekcje, stoisko, pop-upy, bannery na stronie organizatorów, reklamy i artykuły w czasopiśmie TSL biznes, to koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych (bliżej setki, a nie dwudziestki).
Koszt Spotkań Transportowych dla słuchaczy
Udział dla słuchaczy w konferencjach jest bezpłatny. Na stronie organizatora wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Spotkania Transportowe – podsumowanie
Podsumowując, czy warto współpracować z KMG Media sp. z o.o. w ramach Spotkań Transportowych, odpowiem krótko: TAK.
Dla partnerów (dużych firm): wydatek ok. 100 000 zł. na eventy tego rodzaju zdecydowanie się opłaca. Przyniesie to korzyści zarówno finansowe, jak i wizerunkowe.
Dla słuchaczy: jak najbardziej warto stracić dzień i ponieść koszty pracy tego jednego dnia na rzecz uczestnictwa w podobnych imprezach. Pamiętajmy jednak, że trzeba wyciągnąć z tego przyjścia jak najwięcej korzyści.
Źródło ilustracji: spotkania.tsl-biznes.pl