O content marketingu trochę z innej beczki
Świadomość polskich przedsiębiorców, dotycząca content marketingu, jest coraz większa. Widać to wyraźnie w sektorze TSL, gdzie coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie blogów, poradni i własnych mediów. Co zatem z tym contentem jest nie tak, że jest taki…pożądany?
Odporność na adblockery
Sieć jest obecnie tak mocno przesycona reklamą, że użytkownicy coraz bardziej zaciekle próbują się przed nią obronić. Najskuteczniejszą metodą są adblockery, których używa przeszło 200 milionów internautów (w Polsce, zgodnie z badaniem MEC Wavemaker z 2016 roku, korzysta z nich 36% użytkowników). Zaletą contentu jest odporność na tego typu oprogramowanie. Dobry content nie jest reklamą samą w sobie, a ukłonem w stronę klienta, który nie tylko nie odczuje złości z powodu nachalnej reklamy, a wręcz podziękuje za zaoferowaną mu wartość.
Kto w Polsce korzysta z AdBlockera?
Źródło: WirtualneMedia
Zwiększenie ruchu sieciowego
Dobrej jakości content przekłada się na liczniejsze odwiedzanie strony. Zgodnie z danymi Neila Patela, jednej z wiodących osobistości marketingu na świecie, firmy stosujące content marketing cieszą się 7,8 razy większym ruchem na swojej witrynie, niż konkurenci, którzy tego nie robią.
Można oczywiście bardzo łatwo pójść w zupełnie innym kierunku, niż spodziewa się firma. Mianowicie chodzi mi o powielanie tych samych treści, które – jako evergreen content – krążą w sieci od lat. Np. poradnik “Jak założyć firmę transportową”. To jedno z najbardziej popularnych haseł w branży, ale jeśli:
- nie wniesiesz nic nowego,
- nic w tej kwestii się nie zmieniło od lat,
- istnieje już kilka takich poradników, które są absolutnie wyczerpujące,
to po co go tworzyć po raz kolejny?
Oszczędność pieniędzy
Content marketing jest tańszy od tradycyjnego marketingu o około 62%. Generuje przy tym 3 razy więcej leadów sprzedażowych (Źródło: DemadMetric).
Infografika: Beginners guide to content marketing
Jak bardzo CM się opłaca? Oto ciekawy przykład z mojego doświadczenia (niestety, ze względu na tajemnicę handlową nie mogę podać nazwy przedsiębiorstwa). Firma funkcjonowała na rynku od około roku. Dopiero zaczęła budować zespół sprzedażowy. Zero działań marketingowych. Od momentu wdrożenia CM znalazła się na pierwszej stronie w Google przy wyszukiwaniu produktu, jaki oferowała, już po pierwszych 4 miesiącach. Pobiła przy tym podmioty konkurencyjne, funkcjonujące w TSL od kilkunastu lat!
Źródło: Neilpatel.com
Rozpoznawalność marki
Jedną z najważniejszych korzyści content marketingu jest jego pozytywny wpływ na markę. Klient nawiązuje z firmą pewnego rodzaju więź. Jak to zrobić? W danej sytuacji ważnym czynnikiem jest dobrej jakości content. Taki, z którym klient na pewno się zapozna i który w jakiś sposób będzie mu przydatny.
Jak wiadomo, nie każdy podmiot prawny może sobie pozwolić na reklamę. Np. radcy prawni posiadają pewne ograniczenia. Kwestie reklamy kancelarii reguluje Kodeks Etyki Radcy Prawnego, który wyraźnie wytycza ścieżki promocji, jakimi mogą podążać radcy. Do “legalnej” promocji należą na przykład działania PR-owe, społecznościowe, eventowe czy właśnie contentowe.
Żeby nie było, że to reklama, wybierzmy parę kancelarii zgodnie z organicznymi pozycjami w Google.
Są to: LegalTrans, Gratus i Viggen
Czy ich treść jest ciekawa i przydatna, pozostawiam Waszej opinii. Dodam jednak na przykładzie jednego podmiotu z Wrocławia, nazwy którego nie podam: biuro nie prowadzi żadnego takiego bloga (aktualności), posiada tylko zwykłą stronę, której nie aktualizuje od lat. Efekt?
0 (zero) wykonywanych telefonów do firmy od klientów na przestrzeni wielu miesięcy.
Siła marketingowców
O sile CM świadczy fakt, że korzystają z niego najwięksi marketingowcy w segmencie B2B. Nie pozostają oni jednak wierni jednej strategii marketingowej. Badania potwierdzają, że jednym z najbardziej efektywnych form content marketingu jest e-mail marketing. Spersonalizowany trafia do konkretnej osoby, która jest przynajmniej w minimalnym stopniu zainteresowana ofertą. Wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI) określa, że każdy wydany na e-mail marketing dolar zwraca się 38-krotnie.
Źródło: CampaignMonitor
Na zakończenie chciałbym dodać ciekawostkę, którą opublikował na łamach swojego bloga SprawnyMarketing:
73% wielkich światowych koncernów zatrudnia specjalistów ds. content marketingu
Źródła: SprawnyMarketing, CampaignMonitor, DemadMetric, NeilPatel