Reklama w transporcie – gdzie się reklamować? (III) Kampanie PPC
Właściwa strategia reklamowa to podstawowy czynnik, umożliwiający rozwój firmy i pozwalającym na zwiększenie jej dochodów. Sęk w tym, że dobór odpowiedniej kampanii jest zadaniem niezmiernie trudnym. Wśród wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że jedną z najefektywniejszych form reklamy jest PPC.
Czym jest reklama PPC?
Reklama PPC, z ang. Pay Per Click to reklama, w której klient płaci za kliknięcie w link sponsorowany reklamodawcy. Początek tej formy reklamy sięga roku 1989, kiedy to taką formę reklamowania się właścicielom stron internetowych umożliwiła firma Goto.
Celem takiej firmy kampanii jest skierowanie użytkownika sieci na daną stronę internetową poprzez kliknięcie w link lub baner, który go na nią przeniesie. Obecnie najpopularniejszym przykładem reklamy PPC są linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania Google – Adwords. Poza tym zaliczymy do niej remarketing, display, RTB czy Facebook Ads.
Rodzaje reklamy PPC
* Google Adwords
Płatny program reklamy Google, który umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych w ramach wyszukiwarki Google lub sieci partnerskiej programu Google AdSense. Linki sponsorowane tworzone są poprzez wybór słów kluczowych, na które reklama ma się wyświetlać lub dobór stron internetowych będących miejscem jej wyświetlania. Korzystający z takiej reklamy właściciel strony poprzez właściwe słowa kluczowe ma pewność, że reklama zostanie wyświetlona użytkownikom bezpośrednio takimi usługami bądź produktami zainteresowanym.
Więcej o AdWords: Efektywność AdWords. Praktyczny poradnik dla sektora TSL
* Remarketing
Retargeting, zwany też remarketingiem, skutkuje dotarciem do użytkowników, którzy w przeszłości odwiedzili daną stronę. Służy jej przypomnieniu i ma zachęcić do ponownego odwiedzenia. Najprościej kampanie takie zdefiniować można poprzez konta Google AdWords. Informację o użytkownikach, którzy odwiedzili stronę zapewnia tak zwany tag remarketingowy, czyli część kodu pobranego z konta Google AdWords w czasie tworzenia kampanii. Po umieszczeniu go stronie, a następnie zebraniu danych, segmentuje się klientów na grupy i ponownie dociera się do nich z ofertą.
* Google Display Network
Reklama display to najpopularniejsze narzędzie marketingowe w sieci. Jest to reklama w formie graficznej, najczęściej wyrażona w postaci baneru, który umieszcza się na stronach Portali Partnerskich Google. Pozwala prowadzić kampanie sprzedażowe i wizerunkowe. Rozliczane mogą być w kilku modelach:
- CPM: płatność za 1000 odsłon;
- Flat Fee: stała obecność;
- CPC: koszt za kliknięcie;
- CPA: koszt za akcję;
* RTB
Real-Time Bidding to nowoczesna forma reklamy, polegająca na zakupie powierzchni reklamowej w sieci w modelu aukcyjnym. Algorytmy optymalizujące pozwalają dopasować profil użytkownika do oferty reklamodawcy i wybierają odsłony mające największą wartość. Zorientowane są też na optymalizację wydatków, minimalizując koszt odsłony, co podnosi też efektywność działań reklamowych.
* Social media – Facebook Ads, Twitter Ads, LinkedIn Ads
Źródło: Raport IAB Internet 2015/2016
Jej podstawowym założeniem jest targetowanie (przy takiej ilości danych o sobie trudno o inny model). Dzięki wielu precyzyjnym zmiennym takim jak: lokalizacja, dane demograficzne, zainteresowania, wykształcenie lub praca, aplikacja wyznaczy zasięg reklamy i możliwych jej odbiorców. Pozwala dotrzeć do określonej, stricte dopasowanej grupy docelowej.
Zgodnie z wynikami badań We Are Social, z Facebooka korzysta około 14 milionów Polaków. Więcej o obecności branży transportowym na tym portalu można przeczytać tutaj: Dlaczego przewoźnik powinien mieć fanpage swojej firmy na Facebooku.
O czym należy pamiętać tworząc kampanie PPC?
- chwytliwy tytuł ze słowami kluczowymi
“Pewny transport”, “darmowy dostęp do giełdy transportowej”, “bezpieczne dostarczenie ładunku” to są przykłady złych i utartych frazesów, których raczej umieszczać nie warto.
- umieszczenie ceny w przypadku niższych cen niż konkurencja
To może być ciekawym chwytem. Szef firmy, który korzysta z usług kancelarii do rozliczania czasu pracy kierowców i płaci około 80 zł. netto za jedną osobę na pewno zainteresuje się ofertą z ceną 60 zł. netto.
- cyfry w reklamach
To zawsze działa.”Eksperci w dziedzinie zaawansowanych rozwiązań oprogramowania dla sektora transportu i logistyki (…)” – nie, nie tak. O wiele lepiej brzmi tak: “Już 20% rynku TSL w Polsce korzysta z tych programów”.
Jak dobierać słowa kluczowe w kampaniach PPC?
Przed przygotowaniem kampanii PPC w pierwszej kolejności należy wykonać analizę słów kluczowych, które dogłębnie charakteryzują usługę.
Słowa powinny być takie, których używają klienci, poszukujący danego produktu lub usługi. Tym samym dobrze jest postawić się w miejscu potencjalnego klienta i spojrzeć na to z jego perspektywy. Słowa kluczowe powinny mieć siłę przebicia i być najbardziej dochodowe z oferty reklamodawcy.
Więcej o wyborze słów kluczowych i jakie hasła wybrać w przypadku firmy transportowej i spedycyjnej można przeczytać w tym artykule: Efektywność AdWords. Praktyczny poradnik dla sektora TSL.
Szacuje się, że średnio dla każdej podstrony powinno odpowiadać około pięciu słów kluczowych, co daje kilkadziesiąt w ujęciu całej witryny. W ich określeniu pomocne są specjalistyczne narzędzia, w tym:
Dlaczego PPC jest jedną z najbardziej skutecznych form reklamy?
Na popularność tego typu reklam składa się kilka powodów. Przede wszystkim reklamodawca kontroluje wydatki i może określić budżet. Jako że płatność za reklamę odbywa się dopiero po kliknięciu w link sponsorowany, płaci on jedynie za reklamy, które w rzeczywistości dotarły do odbiorców.
Wielką zaletą kampanii PPC jest również fakt, że docierają one tylko do tych odbiorców, którzy są zainteresowani danym produktem lub usługą.