Dane w marketingu i sprzedaży to ropa, złoto i diamenty w jednym
Dane, dane, dane. Wirtualne złoto współczesnych działań biznesowych: dane. Już 93 proc. marketerów wykorzystuje dane o użytkownikach w swoich kampaniach marketingowych. Dziś intuicja, wiara w powodzenie czy złudna nadzieja nie wystarczą. Jeśli w biznesie nie opierasz się na danych, wszystko robisz źle.
Ponad 80 proc. reklamodawców korzysta z danych w kampaniach reklamowych głównie w celu gromadzenia leadów sprzedażowych i oczywiście zwiększenia sprzedaży. Tak wynika z raportu “Data-driven marketing w Polsce” autorstwa Netsprint Group. Oczywiście, najważniejsze są dane wysokiej jakości, ale coraz więcej marketerów zauważa poprawę ich jakości.
Jak działają dane sieci reklamowych?
Sieci reklamowe pozwalają dotrzeć z przekazem do odpowiednich grup: spedycji, sieci handlowych, dużych koncernów produkcyjnych czy nawet najmniejszych zakładów rzeźbiarskich. Rzecz jasna, muszą dotrzeć do decydentów (w rozpoznaniu takich użytkowników pozwalają pliki cookies przeglądarek).
Czym jest data-driven marketing?
Działania marketingowe oparte na danych powoli zmienia istotę marketingu. Tak, jak to zrobił content marketing. Z tym, że nie wypychają się one wzajemnie (jak zrobił to content z SEO), ale – uzupełniają. Jak podaje Sprawny.Mareting, Data-driven marketing bardzo mocno wpłynął na:
- zakup mediów (wdrożenie automatycznego modelu zamawiania powierzchni reklamowych);
- zarządzanie relacjami z klientami (poziom precyzyjnego segmentowania grup docelowych);
- tworzenie komunikatów do grup odbiorców w czasie rzeczywistym (real-time marketing);
O jakie dane chodzi?
Zgodnie z raportem, 93 proc. marketerów korzysta z różnego rodzaju danych. Najczęściej są to dane własne reklamodawców, czyli 1st party data, danych zewnętrznych (3rd party data), dostępnych w postaci gotowych segmentów, do których jest skierowany przekaz, oraz dane zwane 2nd party.
Wszystkie te dane są gromadzone w Data Management Platform (DMP). W momencie połączenia dwóch najważniejszych grup danych, czyli 1st party i 3rd party, marketerzy uzyskują bardzo dokładny i bogaty obraz grup klientów (konkretne zapotrzebowanie na pewne pojazdy, okresowość w transporcie, wzrost lub spadek zapotrzebowania na ciężarówki czy kierowców etc.). Podobna wiedza o potencjalnym kliencie to ropa, złoto i diamenty w jednym.
Źródło: Sprawny marketing
Do czego wykorzystuje się dane?
Marketing i sprzedaż wykorzystują podobne informacje w celach sprzedażowych i wizerunkowych. Zgodnie z raportem “Data-driven marketing w Polsce”, firmy wykorzystują posiadane dane głównie w trzech celach:
- Pozyskiwania leadów i sprzedaży online;
- Zwiększania zasięgu strony;
- Brandingu (kampanie wizerunkowe);
We wszystkich tych przypadkach gromadzi się informacje o intencjach zakupowych użytkownika, jego zainteresowaniach służbowych i prywatnych, geolokalizacji, wieku, stanowiska w firmie, branży etc.
W jakich kanałach marketingowych marketerzy wykorzystują dane?
Marketerzy są w stanie wykorzystać dane o kliencie w każdym możliwym kanale. Nietrudno zgadnąć, że w pierwszej kolejności są to media społecznościowe, reklama tekstowa lub tekstowo-graficzna (np. Adsense) oraz e-mailing.
Wykorzystuje się również model zakupu reklam graficznych programmatic, reklama natywna i wideo.
Jeśli chodzi o platformy programatyczne, to najpopularniejsze, według Netsprint Group, to Facebook i DoubleClick Bid Manager.
Źródło: SprawnyMarketing
Priorytety polskiego marketingu
Z raportu wynika, że Data-driven marketing jest w czołówce listy priorytetów polskich marketerów na 2017 rok. Zgodnie z opinią ekspertów, zestawienie prezentuje się następująco:
- Content marketing
- Optymalizacja konwersji
- Data-driven marketing (marketing oparty o dane, czyli bohater niniejszego artykułu);
- Targetowanie i personalizacja;
- Marketing w wyszukiwarkach internetowych;
- Social media;
- Marketing automatyczny;
- Łączenie danych offline i online;
- Kampanie w wielu kanałach;
- Wideo marketing;
- Zakup reklam za pomocą systemów RTB;
- Optymalizacja mobile;
- Marketing wirusowy;
Źródło: Netsprint Group, SprawnyMarketing