Optymalizacja słów kluczowych – sprawdź, czy pozwalasz się odnaleźć w sieci

Polecane, SEO

Słowa kluczowe mają dziś ogromne znaczenie. Pozwalają firmie nie tylko zaistnieć w sieci, ale, co najważniejsze, kierują klientów na naszą stronę. To dzięki nim kontrahent w poszukiwaniu odpowiedniego przewoźnika czy spedytora trafia na konkretną firmę. Sprawdź, czy słowa kluczowe Twojej witryny są odpowiednio dobrane.

Słowa kluczowe – o co dokładnie chodzi?

Słowa kluczowe to frazy, zwroty czy hasła, które najdokładniej opisują rodzaj naszego biznesu i oferowanych usług. Im ściślej dopasowane, tym większe prawdopodobieństwo, że na naszą stronę internetową trafią właściwe osoby.

Dobór słów kluczowych, które są skierowane do tzw. zaplecza SEO (umieszcza się je w CMS-ie, np. WordPressie), musi być bardzo szczegółowy. Niestety, “transport” czy “przewozy” dla firmy transportowej nie wystarczą. Należy je maksymalnie uściślić, na przykład:

  • transport Polska – Niemcy chłodnia
  • transport do 7,5 t Kraków
  • spedycja Hiszpania Polska

Jakie hasła wybrać w przypadku firm branży transportowej?

Więcej o tym pisałem w artykule pt. Efektywność AdWords, dlatego tutaj tylko przytoczę kilka przykładów odpowiedniego konstruowania fraz kluczowych:

  • Transport + nazwa miasta lub nazwa województwa + rodzaj transportu, np. transport drogowy Wrocław do 3,5 t;
  • Transport + nazwa kraju docelowego + rodzaje ładunków, np. transport chłodniczy Francja Polska Francja.
  • Przewóz międzynarodowy + ładunek + nazwa miasta, np. przewozy międzynarodowe mebli do Czech;

Porównajmy to do pomysłu Jasia z bajki o Jasiu i Małgosi. Jasiek rzucał kamyki, a później okruszki, żeby trafić z powrotem do domu. W przypadku słów kluczowych hasła to właśnie takie okruszki, dzięki którym można trafić do celu, w tym przypadku – na stronę firmową. Spośród całego poszycia leśnego osoba szukająca domku Jasia trafi do niego z łatwością – wystarczy śledzić nie szyszki, nie grudki, tylko okruszki.

Uwaga: jeśli efekty naszego pozycjonowania są mierne, warto eksperymentować i zmieniać hasła. Pamiętajmy jednak, żeby nie pozostawić nieodpowiednich słów kluczowych. Jaś zamienił kamyki na okruszki i w efekcie omal nie wylądował w piecu.

Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Planer Słów Kluczowych
Słowa kluczowe są dopasowane do wyszukiwarki Google, dlatego nie należy się dziwić, że to właśnie Planer Słów Kluczowych, należący do tego koncernu, najlepiej się nadaje do optymalizacji haseł na naszej stronie.

Szczegółowy opis narzędzia wraz z praktycznymi poradami znajduje się tutaj: >>> Planer Słów Kluczowych – informacje.

Keyword.io
Narzędzie pozwala ustalić odpowiednie słowa kluczowe dopasowane do wskazanego hasła. Ciekawe jest to, że dzieli je również na poszczególne kanały.

Soovle.com
Bardzo przydatne narzędzie – podpowiada, jakie hasła wyświetla Google, kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarce odpowiednie zapytanie.

Ubersuggest.io
Podobnie jak i Keyword.io, dopasowuje klucze do podanego hasła.

Kilka często spotykanych błędów, dotyczących słów kluczowych

Przedsiębiorcy bardzo często popełniają te same błędy podczas doboru słów kluczowych. Oto kilka z nich, które zaobserwowałem w naszej branży.

1. Zbytnie nasycenie słowami kluczowymi

Zmora każdego SEO-wca. Przedsiębiorcy sądzą, że naszpikowanie strony słowami kluczowymi pozwoli im się wywindować na wyżyny wyszukiwarki Google. Owszem, tak było kiedyś, ale dziś takie działania szkodzą.

2. Zbyt ogólne frazy

Co robi firma transportowa? Transportuje. Co? Ładunki. Gdzie? Z Polski do Niemiec. Często transportowcy sądzą, że to wystarcza. Niestety, jeśli taka firma chce, żeby Google ją umieścił na pierwszej stronie spośród 20 tys. takich samych przedsiębiorstw, tylko tyle nie wystarczy.

3. Brak zaplecza w CMS strony

Duży wpływ na pozycjonowanie ma struktura strony firmowej – strona główna, podstrony, katalogi, wybór oferty, grafiki etc. Witryna tzw. “wizytówka” czy strona bez podstron i podlinkowań nie wystarczy.

4. Brak słów kluczowych

Najczęstszy błąd to brak lub niedobór słów kluczowych w CMS-ie strony firmowej. Często ten obszar promocji usług jest niedoceniany lub po prostu…nieznany.

Gdzie umieszczamy słowa kluczowe?

Słowa kluczowe powinniśmy umieścić w następujących miejscach w CMS-ie witryny:

  • Tittle (tytule strony)
  • Metatagach (description, keywords)
  • Treści strony
  • Nagłówkach – odpowiednio od H1 do H6
  • Anchorach
  • Opisach obrazków/grafik/zdjęć
  • Tytułach linków
  • Domenie

Pozycjonowanie, wbrew pozorom, nie jest skomplikowane. Może być czasochłonne, ale wszystko jest kwestią zrozumienia wagi tych czynności, i ich funkcjonowania. Pamiętajmy także, że sam dobór fraz kluczowych nie jest wystarczający w pozycjonowaniu. Więcej o tym pisałem w artykule pt. Jak król cesarzem został, czyli o roli content marketingu w pozycjonowaniu stron internetowych.

Artur

Dodaj komentarz