Dlaczego przewoźnik powinien mieć fanpage swojej firmy na Facebooku
Media społecznościowe (social media) to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na promocję swojej firmy, szczególnie, jeśli nasza firma przewozowa nie jest wielka. Jak dotąd najpopulaniejszym portalem społecznościowym jest Facebook. Jak się on ma do branży transportowej? Dlaczego jest tak ważny dla przewoźników? Co nam z tego przyjdzie, że będziemy promować swoją firmę na Facebooku?
Facebook w branży transportowej
Zleceniobiorca czy spedytor jest zwykłym człowiekiem. I jak każdy normalny człowiek lubi przebywać w sieci. Poczytać to i owo, wziąć udział w dyskusjach, pooglądać zdjęcia. A jego wolny czas kręci się wokół jego branży. Dowodem na to są liczne grupy transportowe, jakie są tworzone na Facebooku, np.:
- Polski Związek Małego Transportu dla busy do 3,5 t
- Branża transportowa – opinie, aktualności, informacje
- Busiarze
- Busiarze, tirowcy, bajkopisarze na parkingach
- Polski transport
- Czarna lista firm transportowych
- Transport Spedycja Logistyka
- Busy – szybki transport
- Transportret
- Transportowcy info
To nie tylko miejsca, gdzie można pooglądać ciekawe obrazki. To miejsce wymiany informacji, znajomości w branży, wzajemnego wspierania się, doradzania, odpowiedzi na pytania.
Na Facebooku swoje konta posiada większość firm transportowych (choćby wszystkim znane DSV, Raben, Kuehne+Nagel, Schenker), produkcyjnych (Wajnert Meble, Nestle, Selena, Grupa PSB), a także spedycyjnych i logistycznych (Trade Trans, C. Hartwig, LKW Walter, DHL).
Facebook dla przewoźnika – po co?
Istnieje kilka powodów, dlaczego przewoźnik czy busiarz powinien zadbać o swoją obecność na Facebooku.
Dotarcie do klientów
Ten portal społecznościowy daje bardzo szerokie możliwości dotarcia do naszych klientów. Wbrew pozorom to nie jest miejsce dla młodzieży – tu się skupia cała branża TSL. Jak dotąd to jest jedyne miejsce, gdzie możemy znaleźć niemalże każdą wartościową firmę. Oprócz wyżej wymienionych skupiają się tu również przedsiębiorstwa tzw. okołobranżowe:
- media branżowe (Etransport, ForumTransportu, Eurologistics, TSL Biznes)
- giełdy transportowe (Trans.eu, Timocom, Wtransnet)
- prawnicy (Legaltrans, Iuridica, Viggen)
- ubezpieczyciele i brokerzy (CDS Odszkodowania, ErgoHestia, Allianz, Axa)
- producenci ciężarówek (Mercedes, MAN, Volvo)
- stowarzyszenia (OZPTD, ZMPD, OSPTD)
- akcesoria samochodowe
- usługi dla branży TSL (TachoSpeed, OCRK)
Wszystkich tych, z którymi współpracujemy w ramach swojej działalności przewozowej, możemy znaleźć w mediach społecznościowych. Po wpisaniu w wyszukiwarce Facebooka “Spedycja”, ukazało nam się aż 58 stron firm spedycyjnych tylko w linii pierwszej.
Relacje ze stałymi klientami
Wzajemne relacje na Faebooku to bardzo ważne działania w social media. Dzielenie się linkami, komentowanie i udostępnianie postów, stawianie lajków – to nie tylko zacieśnia współpracę z daną firmą, ale pozwala też na wzajemne promowanie swoich usług.
Wizerunek firmy transportowej
Poznać firmę jest najłatwiej właśnie na Facebooku. Tutaj są wyrażane opinie o danej firmie, tutaj ludzie wypisują zażalenia, pochwały, wyrażają swoje zdanie, aprobatę czy dezaprobatę do jakichś działań firmy.
Kontakt z klientem
Portale społecznościowe są jednym z najleszych kanałów komunikacji z klientami. Możemy nie tylko swobodnie porozmawiać czy wysłuchać swojego klienta, ale także poobserwować jego stronę. Lepiej go poznać. Dowiedzieć się, kim jest, skąd pochodzi, jakim w ogóle jest człowiekiem? Nie muszę dodawać, że aby dobrze prowadzić firmę, trzeba najpierw poznać swojego klienta.
Promocja usług
Promocja swoich usług na Facebooku nie jest trudna ani płatna (czasami, jeśli chcemy, możemy co nieco wyłożyć, ale to nie jest obowiązkowe). Im więcej fanów z branży, tym lepiej, ponieważ to właśnie im będziemy się reklamować. Kupiłeś dodatkową ciężarówkę? Zatrudniłeś nowego człowieka? Podpisałeś stały kontrakt z jakaś dużą, ważną firmą produkcyjną? Musisz się tym pochwalić na swoim fanpage!
Brak kosztów
Promocja na Facebooku jest właściwie darmowa. Powadzenie Fanpage, dialog z klientami, zbieranie feedbacku nic nie kosztuje.
Feedback
Bez większego wysiłku poznajemy, co sądzą o nas nasi klienci. Dzięki temu możemy wiele zmienić w prowadzeniu swojej firmy przewozowej.
Dziś biznes przenosi się do Internetu. Media społecznościowe, takie jak Facebook, Google+, YouTube, Twitter, Linkedin, Goldenline są tego doskonałym przykładem. Nie istniejesz jako firma w social media? To nie istniejesz na rynku. Koniec.