Dlaczego komunikacja na Facebooku jest tak potrzebna?
Od wielu lat media społecznościowe królowały na paterze działań marketingowych. Firmy próbowały – z większym lub mniejszym powodzeniem – budować poprzez te kanały wizerunek, generować sprzedaż i wpływać na rozwój swojej firmy. Nie zawsze jednak coś tam grało.
Doceniony czy nie?
Wspominałem już o tym wielokrotnie, i jak dotąd nie zmieniłem zdania – takie portale, jak Facebook, Google+, LinkedIn czy Instagram to bardzo dobre kanały marketingu i komunikacji firmy (mam na myśli oczywiście firmy transportowe), jednak pod warunkiem, że są one wykorzystywane umiejętnie.
Jak dotąd w oczach przedstawicieli naszej branży widzę błysk lekceważenia, kiedy poruszam temat social media i oczywiście główne medium – Facebooka. Wiem, co taka osoba myśli – to dla zwykłych pracowników, jak będziemy szukać partnerów przez “tego facebooka”.
Sprzedawcy starej daty
Biznes w zastraszającym tempie przenosi się do sieci. Internet jest interaktywny, na zwykłą “szarość” tu nie ma miejsca. Albo bierzesz czynny udział w tych zmianach i uczestniczysz w wirtualnym świecie, albo jeździsz po mieście i robisz zdjęcia reklam firm, hurtowni i innych potencjalnych klientów.
W I kwartale 2017 roku Facebook zarobił 3,06 miliarda dolarów – aż o ponad 76 proc. więcej, niż w tym samym okresie 2016 roku. Robi to kosztem zwiększających się możliwości dla reklamodawców, reagujących na zachowanie użytkowników tego portalu społecznościowego. A niektórzy starzy wyjadacze transportowi wciąż lekceważą ten obszar.
Zaskoczony?
Ciekawe jest to, że co roku liczba populacji internetowej ciągle wzrasta. Zgodnie z danymi mobirank, w 2016 r., w porównaniu z poprzednim, przybyło 482 mln aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, co oznacza przyrost na poziomie 21 proc. Całkowita liczba użytkowników social media wynosi prawie 2,8 mld, czyli aż 37 proc. wszystkich ludzi na Ziemi.
Użycie social mediów na świecie (01.2017)
Polska w tym wszystkim jest na trzecim miejscu pod względem udziału dziennej liczby aktywnych użytkowników Facebooka (zestawienie w porównaniu do całkowitej liczby użytkowników Facebooka w Polsce).
Oznacza to, że z codziennie z Facebooka, tak lekceważonego przez krajowy sektor MŚP, korzysta 73 proc. Polaków, czyli ponad 28 milionów obywateli (wg danych z 2016 roku, w Polsce obecnie mieszka około 38 mln 427 tys. ludzi).
Czy biznes korzysta z Facebooka?
Oczywiście trudno wyliczyć, ile spośród tych 28 milionów to potencjalni klienci, choć wcale nie trudno wyobrazić. Pisałem o tym już nieco wcześniej w artykule pt. Dlaczego przewoźnik powinien mieć fanpage swojej firmy na Facebooku. Chodzi o to, że z Facebooka korzysta już w dużym stopniu właśnie sektor biznesowy. Młodzież, wbrew mniemaniom handlowców starej daty, dawno odeszła tam, gdzie nie ma ich rodziców – do Snapchata, Vine i innych nowych mediów. A skoro korzystają z niego nasi klienci – to i nas nie może tam zabraknąć.