Kierowca – zawód jak z bajki, czy brutalna rzeczywistość?
Niedawno opublikowany raport „Rynek pracy kierowców w Polsce” wskazuje, że liczba kierowców pojazdów ciężarowych w Polsce oscyluje obecnie w granicach 500-550 tys. Z analizy wynika, że niedobór kierowców w branży sprowadza się tym samym do 100 tysięcy osób. W związku z tym w TSL powstają kampanie reklamujące zawód kierowcy, które mają zachęcić młodych ludzi do wyboru tego właśnie zawodu. Niestety, nie zawsze są udane.
Praca za kierownicą pracą jak z bajki
Walcząc z brakiem kierowców ciężarówek, prezes Opolskiego Zrzeszenia Przewoźników Drogowych postanowił przygotować film reklamowy, przedstawiający pracę w tym zawodzie. Film, opublikowany w maju br., znajduje się poniżej.
Zawód Kierowca
Jego przekaz jest jasny i skupia się na szeregu korzyści, związanych z pracą zawodowego kierowcy. Pojazdy są w nim nowoczesne, komfortowe i posiadają najnowszą technologię, ułatwiającą życie na drodze. Normy czasu pracy są elastyczne, a załadunek i rozładunek naczepy zajmuje krótką chwilę. Ponadto kierowcy są otoczeni przez piękne kobiety, a ich maszyny, w blasku świateł i neonów, są podziwiane przez pozostałych, zwykłych śmiertelników.
Jaka jest rzeczywistość, wszyscy doskonale wiemy. Nic dziwnego, że wielu doświadczonych kierowców nie zgadza się z tym przekazem i wytyka mu zakłamanie rzeczywistości. Trudno się z tym nie zgodzić, choć ze względu na cel, jaki przyświecał OZPD, możemy przymknąć na to oko.
Renault Trucks Polska: Noc w kabinie ciężarówki
O wiele bardziej przekonywujący jest film Renault pt. “Noc w kabinie ciężarówki”. Autor programu “Drogi. Pojazdy. Ludzie” Valdas Vilūnas postanowił osobiście sprawdzić, co znaczy “pracować, żyć i nocować w kabinie ciężarówki”. Pokazuje na żywym produkcie, co to znaczy współczesny, wygodny pojazd ciężarowy. Nie dementuje pogłosek, podając argumenty, przemawiające za pracą w transporcie, jak w przypadku kampanii “Zawód Kierowca”. Pokazuje tylko rzeczywistość, jakiej można się spodziewać w pracy za kierownicą. Zobaczcie sami, czy może istnieć lepszy argument, niż “Owsianka jest bardzo smaczna. Tylko w kabinie ciężarówki można taką ugotować.”? Z niecierpliwością czekam na kolejne tego typu filmy.
Jak się pracuje w transporcie, czyli kampania “Gotowi do jazdy”
O wiele bardziej efektywną kampanią jest akcja Gotowi do jazdy. Skierowana głównie do młodych ludzi nie tylko zachęca do wykonywania zawodu kierowcy. Edukuje, instruuje, przedstawia znaczenie tej profesji nie tyle dla gospodarki kraju, co dla nas, zwykłych ludzi. I to wszystko z dozą umiarkowanego humoru, jasnego przekazu i w tonie lekkiej nagany dla wszystkich, którzy ośmielają się psioczyć na przedstawicieli kierowców pojazdów użytkowych.
Oczywiście, kampania Gotowi do jazdy również nie przedstawia całej prawdy. Praca kierowcy ciężarówki nie jest bynajmniej taka lifestylowa i beztroska. Niemniej jednak robi wrażenie i – moim zdaniem – naprawdę zachęca do pracy w tym zawodzie.
Jak uzupełnić braki kierowców zawodowych?
Temat brakujących kierowców nie jest nowy. Ich brak jest odczuwalny w kraju już od dłuższego czasu. W związku z tym Polska od kilku lat aktywnie ściąga przedstawicieli tego zawodu z Ukrainy, Białorusi i Mołdawii. I to jest właśnie kierunek, w którym powinni podążyć transportowcy. Kierowcy z tych państw są nie tylko zahartowani, jeśli chodzi o poruszanie się tzw. “rosyjską infrastrukturą”, odporni na stres i nieco tańsi. Posiadają jedną ważną cechę, której brakuje wielu polskim kierowcom – są m.in. mechanikami, co czyni ich automatycznie bardzo cennym nabytkiem. Warto zatem skierować wysiłki poszukiwania młodego narybku na rynek Ukrainy, Mołdawii i Białorusi.