strona internetowa firmy

Strona internetowa firmy. Dlaczego jej rola w TSL jest tak ważna?

Brand

Strona internetowa to jedno z podstawowych narzędzi komunikacji firmy z klientem. To nie tylko wizytówka przedsiębiorstwa, która mówi wiele o firmie i jej usługach, ale też filar, na którym opiera się rozwój całej organizacji. W sektorze transportowym ma szczególnie znaczenie. Sprawdźmy, dlaczego.

Oto rozmowa, która się odbyła na TransPoland w listopadzie 2016 (to mnie też zainspirowało do napisania tego tekstu). Miała ona miejsce przy stoisku firmy, oferującej usługi telematyczne.

– Szukałem właśnie niedawno takiej firmy [telematycznej]. Tę też widziałem [wskazuje na stoisko], ale popatrzyłem sobie na nich i wybrałem X z Katowic.
– Co z tą było nie tak?
– Wiesz, wchodziłem na stronę, i tak nie zrozumiałem, co oni tam oferują. Nie miałem czasu się w to bawić…

Brzmi znajomo? A oto jeszcze jedna sytuacja ze Spotkań Transportowych we Wrocławiu. Akurat miałem przyjemność poznać pewną miłą osobę z Inelo. Opowiedziała mi o jednej ważnej rzeczy: starają się kłaść nacisk na jak największą prostotę w przekazywaniu informacji. Chodziło o całą komunikację: stronę, ulotki, prezentacje, maile. Zwięźle, prosto, krótko. Na pytanie, dlaczego, usłyszałem odpowiedź:

W transporcie czas jest najważniejszy. Im prościej, tym szybciej klient się zdecyduje [na kupno].

Biorąc to pod uwagę, wyróżniłem takich oto kilka zasad tworzenia stron internetowych. Dodam też, że przykłady pozyskałem drogą rzetelnego researchu. Nie ją sponsorowane.

O czym warto pamiętać przy tworzeniu stron internetowych firmy?

1. Przejrzystość i prostota strony internetowej

Im bardziej strona internetowa jest przejrzysta, tym lepiej. Jest tworzona z myślą o kliencie, dlatego warto zadbać o jego wygodę. Im łatwiej się na niej porusza, tym lepiej dla nas – klient nie zniechęci się tak łatwo.

Przykładem takich stron mogą być serwisy firm Ambro Logistics, LKW Walter, Hit Transport i Spedycja czy Wichot Transport.

strona internetowa firmy

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku firmy L.A. Transport, obsługującej wysyłki paczek na linii Polska – Wielka Brytania. Ze względu na duże reklamy o migające elementy strona jest znacznie mniej czytelna. Panuje na niej chaos informacyjny.

strona internetowa firmy

2. Dostępność informacji

Zasada Trzech Kliknięć głosi, że klient w poszukiwaniu jakiejkolwiek informacji na naszej stronie nie może kliknąć więcej niż 3 razy. Zadbajmy o to, by w poszukiwaniu takich informacji, jak usługi, kontakt, o firmie, rekomendacje, certyfikaty i inne ważne informacje nie musiał klikać powyżej 3 razy.

Przykładem niezbyt udanej strony pod tym względem jest znany producent wyrobów elektrotechniki Wago Elwag. Strona posiada tak dużo informacji, że te najważniejsze toną w morzu stron, podstron i zakładek.

strona internetowa firmy

3. Atrakcyjna szata graficzna strony www

Większość z nas należy do wzrokowców. Dotyczy to szczególnie ludzi ze “ścisłych branż”. Grafika może nie tylko zrobić wrażenie na potencjalnym kliencie, ale szybciej i bardziej zrozumiale przedstawić mu pewne informacje o firmie i korzyściach współpracy. W TSL ta zasada jest szczególnie istotna.

4. Odpowiednio dobrana treść

Większość z was na pewno spotkała się z takimi frazesami, jak “wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów”, “klientów traktujemy indywidualnie”, “cechuje nas profesjonalizm”. Czy spedytora obchodzą podobne bzdety? Bardziej go przekonają konkretne fakty, a nie lanie wody. O doświadczeniu, osiągnięciach, kierunkach, klientach.

Jakie informacje należy umieścić na stronie?

Dobór odpowiedniej informacji jest dość trudny. Warto mu poświęcić więcej czasu. Na stronie należy umieścić wszystkie dane, które mogą ułatwić klientowi wybór naszej firmy. Są to przede wszystkich informacje o doświadczeniu, flocie, kierunkach, w jakich się specjalizuje firma, certyfikatach, osiągnięciach, dotychczasowych klientach i ich rekomendacje.

W dobrze widocznym miejscu należy umieścić takie dane, jak Kontakt i wszystkie potrzebne informacje teleadresowe wraz z lokalizacją firmy i jej oddziałów, Oferta, Dokumenty firmy, O nas oraz Rekomendacje.

Unikalne i autorskie treści na stronie internetowej

Kwestie merytoryczne są niezwykle istotne z punktu widzenia marketingowego. Dlatego do stworzenia dobrej strony często jest potrzebna pomoc doświadczonych copywriterów. Nie mam na myśli tworzenia treści w ramach content marketingu (to nieco osobna bajka), ale podanie informacji o firmie i jej usługach w sposób odpowiedni do jej poziomu, czyli z użyciem odpowiedniej terminologii i z dozą pewnego profesjonalizmu. O błędach gramatycznych i stylistycznych już nie wspomnę.

Oprócz treści merytorycznych należy pamiętać także o call to action (CTA) i Najbardziej Oczekiwanej Reakcji (NOR).

CTA (call to action) – wezwanie do działania. Przycisk, fraza, zdanie zachęcające użytkownika do kliknięcia. Najczęściej stosuje się takie CTA, jak “Poznaj, dlaczego”, “Sprawdź”, “Kliknij i dowiedz się…” etc.

NOR (Najbardziej Oczekiwana Reakcja) – w dużym uproszczeniu to zatrzymanie klienta na stronie i doprowadzenie go do miejsca, do którego chcemy, żeby trafił. W przypadku przewoźników i spedytorów może to być zakładka Kontakt, firm około transportowych – Cennik itd.

Strona www pisana językiem korzyści

Użytkownicy sieci nie poświęcają dziś wiele czasu na oglądanie wszystkich treści na stronach. Skupiają się głównie na elementach w jakiś sposób wyróżnionych. Z tego powodu warto zadbać o to, by treści były zwięzłe i konkretne. Skupiamy się przede wszystkim na korzyściach, które klient może otrzymać z takiej współpracy.

Krótki i konkretny tekst z odpowiednimi korzyściami dla klienta można znaleźć na stronie firmy Enpire.

strona internetowa firmy

Strona internetowa firmy transportowej

Na początku tego tekstu wspomniałem, że w transporcie strona internetowa odgrywa szczególną rolę (celowo umieszczam to na końcu artykułu). Teraz chcę wyjaśnić, dlaczego.

Ze względu na zaufanie kontrahentów. Doświadczeni uczestnicy na rynku wiedzą, że pielęgnowane, profesjonalne serwisy firmowe to pewien wyznacznik, jeśli chodzi o wiarygodność i rzetelność przewoźnika lub spedycji. Firmy krzaki często zakładają strony byle jakie, jednostronicowe, jak najtańsze, zbudowane tylko na krótki czas.

Już samo to powinno przykuć naszą uwagę. Oczywiście, nie skreślam całego segmentu małych i średnich firm, które niejednokrotnie korzystają z takich właśnie stron (szablonów), ale przed powierzeniem komukolwiek cennego ładunku warto bardzo dokładnie sprawdzić każdy element wiarygodności firmy.

Strona internetowa, powstała trzy miesiące temu, skonstruowana niedbale, z rażącą wręcz ignorancją jest co najmniej podejrzana.

Muszę dodać, że i tu są wyjątki. Świetny tego przykład to strony przedstawicieli we Francji, które musiały powstać szybko, zanim ustawa Loi Macron nie zdążyła na dobre zagościć na rynku. Tych akurat podziwiam za operacyjność.

Uwaga! Sprawdzałem, oszustów wśród nich nie ma.

Podsumowanie

Strona internetowa firmy to nie tylko wizytówka, wizerunek czy kanał marketingowy. To też i prestiż. Co więcej, również odpowiedzialność. Jeśli już chcemy zaprezentować się branży, to zróbmy to należycie. A jeśli mamy wątpliwości, zawsze można zasięgnąć opinii, np. u agencji reklamowych czy kolegów po fachu.

W końcu w tej branży jest tak wiele sprzeczności, że aż się chce myszkować po serwisach transportowych w poszukiwaniu różnego rodzaju kwiatków.

Artur

Dodaj komentarz